Auxerre 200 km op fiets maar 600km met de trein, 12 juli

13 juli 2016 - Auxerre, Frankrijk

Gisterenavond hebben we besloten een stuk met de trein te doen, mede op aanraden van een stel Nederlanders die vertelden dat het stuk dat we moesten fietsen weinig interessant was. Tel daarbij, de forse tegenwind, mijn onderlip die zo verbrand is, dat we sowieso een rustdag in moesten lassen en we met wat meer rust in ons hoofd wilden fietsen zonder opgejaagd gevoel.
Kortom, weer een hele onderneming. Om een afstand van 200 km af te leggen moesten we vanuit Châlons en Campagne, via St Dizier richting het zuidoosten naar Dijon Ville, om van daaruit naar Auxerre te reizen dat ten noordwesten van Dijon ligt. We zijn om 14.10 vertrokken uit Châlons en komen om 22.40 aan in Auxerre. Deze rustdag tellen we niet mee. Morgen blijven we een dagje in Auxerre staan. Gelukkig hebben de stations liften. Wel wat krapjes zodat de fietsen in een spagaat de lift in moeten. Maar alles beter dan via de trappen zoals we in Italië gewend waren.
In St Dizier waar we over moesten stappen een biertje op het terras gedronken en in Dijon, de volgende overstap, met gevaar voor eigen leven, ook het centrum in gereden om snel samen een pizza te eten. In deze stad mochten we weer eens gebruik maken van de trappen dus bagage eraf, bagage naar beneden, fiets naar beneden. En bij vertrek in omgekeerde volgorde. Maar wat zijn de Franse spoorwegen goed voor fietsers. Niet alleen mogen ze gratis mee, ook is er volop ruimte vrij gehouden in de coupé. In het laatste deel van onze reis zagen we de lucht enorm betrekken en kort daarna kwam het met bakken uit de hemel. Wij zaten droog maar hoe zou het in Auxerre zijn? Gelukkig droog maar aan de enorme plassen te zien had de regen behoorlijk huis gehouden. In het donker de tent opgezet nadat we door een Spanjaard en Engelse de camping waren binnen geloodst door een piepkleine doorgang. Ja ook hier moesten we de bagage eerst van de fiets halen, maar we zijn geroutineerd. Na een laatste slokje wijn voor de tent zijn we heerlijk gaan slapen. We hebben niet meegekregen of het nog meer geregend heeft die nacht

1. Roland:
    13 juli 2016
    Wat een ontberingen, erg moedig alles bij elkaar. Succes met de volgende etapes.
  2. Jan:
    13 juli 2016
    Al z'n voorns heeft z'n tegens.
    Het blijft ondernemend en verassend.
  3. Pauline Baumgarten:
    13 juli 2016
    Wat een verhaal. Goed besluit geweest en nu eerst maar eens van jullie welverdiende rust genieten.