Stenay 92 km

10 juli 2016 - Dun-sur-Meuse, Frankrijk

Iets later vertrokken omdat we bij de receptie de Volkskrant wilde downloaden. Maar de verloren tijd hebben we ruimschoots ingehaald. 22 km reden we gemiddeld langs de Maas. Maar één keer de weg kwijt geraakt en op eigen houtje weer gevonden.
De laatste 15 km om een camping te bereiken waren het zwaarst. De zon brandde en de hellingen waren zo steil dat we in het kleinste verzet ons de heuvel op worstelden. We hadden het gevoel alsof de fietsbanden aan het teer werden gezogen. Regelmatig moesten wij stoppen om af te koelen. Zelfs het water raakte op maar een vriendelijke man zorgde voor het vullen van de bidons met ijskoud water. Op de camping aangekomen bleek deze alleen voor Campers te zijn. De dichtstbijzijnde camping is 5 km terug. Daar beginnen we natuurlijk niet aan. In dit heel bijzondere geval mochten we op een veldje staan dicht bij het sanitair. Je begrijpt dat alle aanwezige camper eigenaren zich zo opstelden dat ze ons goed konden zien. Voordat we één ding hadden uitgepakt, kwam de eerste campereigenaar buurten. Het is toch wat, zegt Herre, geen terras open om een biertje te drinken. Die man bood ons direct een koel bier aan. Herre kan dit heel goed , bedelen om een . Na het eerste praatje over het slechte voetbal van Duitsland, kwam de tweede man buurten om ons te waarschuwen dat we hier niet mochten staan. We zeiden dat we toestemming hadden. Toen alles stond, en wij weer fris en fruitig waren, kwam de receptioniste zeggen dat we achter het sanitairhuisje moesten staan want het was al zeer exceptioneel dat we bij de Campers mochten staan. Direct bood de derde campereigenaar aan om te helpen sjouwen. Pffff. Hierna stel vier die ons hun tafel en stoelen aanbood. En een gezellig gesprek begonnen in het Frans. Omdat dit pas onze vierde dag in Frankrijk is, lopen de gesprekken nog niet zo soepeltjes. Schattig hoor al die gesprekjes maar volgens ons vervelen die mensen zich en waren zij blij met onze komst. Nu eerst maar eens op zoek naar een biertje. Ondertussen is het 19.30 en beginnen we ook wel trek te krijgen.
Lopend het dorpje in en bij de plaatselijke pizzeria geen pizza genomen. Kabeljauw en entrecote was heerlijk klaar gemaakt. Op het terrasje buiten waren wij niet de enige Nederlanders. Drie stellen die per boot via de Maas naar het zuiden trekken. We hebben nogal wat pleziervaartuigen gepasseerd op onze fietsroute. Het gaat ook niet snel. Terug bij de tent werden we aangevallen door muggen. Zelfs Herre moest het ontgelden. Gelukkig hadden we iets tegen spierpijn bij ons wat enigszins naar kamfer rook. Kijk en daar houden muggen niet van.

1. Pauline Baumgarten:
    10 juli 2016
    Jeetje, wat een conditie hebben jullie toch. Jullie manier van reizen is toch wel het tegenovergestelde van die van de camperreizigers. Veel plezier en ga vooral verder met schrijven Tineke. Erg leuk om jullie te volgen.
  2. Roland:
    10 juli 2016
    Voor Herre: er is een Biermuseum in Stenay: https://museedelabiere.com . Het is maar dat je het weet..