Van Igoumenitsa naar Venetië

12 juni 2018 - Venetië, Italië

Dinsdag 12 juni.
De kogel is door de kerk. Ons fietsavontuur stopt na 1000 km. Het reisavontuur gaat nog even door want hoe in NL te komen? De ferry zal om 6.30 vertrekken vanaf pier 5, tenminste dat heb ik verstaan. Om 5.00 uur, de tijd dat we aanwezig moeten zijn, is er nog geen hond te bekennen. Geen boot en geen passagiers. Herre loopt het havenkantoor binnen en ook hier geen levende ziel te zien. Na 10 minuten komt het eerste personeel binnen sjokken. Ik sta buiten te wachten en zie Herre heftig gesticuleren. Herre moet om weer op de kade te komen zich legitimeren en drie keer raden wie de paspoorten en de tickets bewaart. Juist, ik besluit om Herre te hulp te komen en ga via de ingang en een grote boog naar de controle waar Herre duidelijk maakt dat ik zijn vrouw ben. Daar horen we dat de boot op pier 15 vertrekt. Daar aangekomen staan een drietal auto's te wachten en zeker 20 motorrijders. Het wachten is op de boot die in geen velden of wegen te bekennen is. Om 6.30 zien we de ferry in de verte opdoemen en eenmaal aangemeerd mogen Herre en ik als eerste aan boord. We zoeken direct onze hut op, die tegen onze verwachting, heel ruim is zeker 14 m2. Herre gaat nog aan dek kijken om de boot te zien vertrekken maar ik lig al op één oor om mijn gebrek aan slaap van de afgelopen nacht in te halen.
Op de boot zijn weinig passagiers en zo kan het gebeuren dat Herre en ik als enige gasten in het a la carte restaurant lunchen. Het eten is heerlijk en na het eten doe ik nog een middagdutje. Je moet ook wat op zo'n boot. De overtocht duurt namelijk 24 uur maar het is ook redelijk ontspannen zo zonder strijd om een lekker plekje op het dek. Er zijn leerlingen van een school aan boord die zich bij het lege zwembad op stretchers hebben genesteld. Op het einde van de dag staan zij op en zien er als gebraden haantjes uit. Die zullen vast niet lekker slapen vanavond.
Ook weer a la carte gaan eten 'avonds. Herre heeft wat moeite met de pinguïns maar de lucht in het fastfood restaurant staat mij niet aan. We bestellen gegrilde groenten, apaki en kip. Maar de kip heeft onze tafel niet gehaald. De pinguïn maakte een gebaar dat de kip was weggevlogen. Als troost krijgen we een raki toe. Geen verontschuldigingen verder, helemaal niets.

1. Roland:
    13 juni 2018
    Stromer bellen of fietsen in Zwitserland onderhoud kunnen krijgen. Auto huren met fietsdragers en naar Zwitserland rijden. Fietsen achterlaten in Zwitserland voor reparatie en op laten sturen naar Nederland. Auto terugbrengen naar Venetië. Terugvliegen naar Nederland?
  2. Hetty:
    13 juni 2018
    Jullie zijn aan de overkant! Succes met de rest van de reis. Een fietsendrager moet wel een hele speciale zijn om jullie bikes te kunnen houden!