Van 1 tot en met 4 augustus

4 augustus 2014 - Bonn, Duitsland

Kreta Reisverslag
Vrijdag 1 aug 100 km
Na het vooruitzwaaien door Chiel en Jaap, dit was een actie van Marthe die op Facebook had gezet dat we vanaf 8.30 uitgezwaaid konden worden, waren we klaar voor vertrek. Fietsen naar buiten en buurman Harry en dochter Marthe waren lijfelijk aanwezig bij het uitzwaaien. Harry maakte foto's.
We brachten eerst een bezoek brengen aan het graf van Maaike, onze dochter die 12 jaar geleden is overleden. We hebben haar graf ontdaan van grasjes en gingen met een opgeruimd gevoel op pad. Via Odijk en Amerongen zijn we fietsend langs de Rijn uiteindelijk in Millingen aan de Rijn aangekomen. Na een heerlijk drankje op het schitterende terras van de camping, maakte wij aanstalten om tent op te zetten en boodschappen te doen. Op dat moment kwam tot onze grote verbazing dochter Marthe en haar vriendin Anouk aanlopen. Die schatten hadden de auto gepakt. Versnaperingen, drankjes en avondeten in een koelbox gestopt en onze kant opgereden. Nooit verwacht en dan zo leuk weerzien, en zo snel! Na een gezellige twee uurtjes zijn de meiden op huis aan gegaan, hebben wij nog wat aan lopen lummelen en zijn om 21.30 te bedde gegaan. Wel even wennen zo'n klein bedje.

Zaterdag 2 aug 70 km
Om 9.50 op de pedalen nadat Herre in het dorp een krantje (vooral voor de cryptogram), fruit en brood voor onderweg heeft gekocht. Al snel blijkt dat we forse tegenwind hebben en dat het fietstempo daardoor aanzienlijk lager ligt dan gister. Bovendien is het erg warm en in combinatie met de wind verdampen we veel. Er moet dus veel gedronken worden. Water, water, water, koffie en maltbier langs de Rijn, fruit en water in Xanten waar we getuige waren van schutters-optoochten. Rond een uur of drie begint de lucht wel erg te betrekken en besluiten we om een hotel te nemen ipv in Wezel te kamperen. Helaas konden we het hotel niet droog bereiken. We hebben een uur bij een vriendelijke Duitser onder een prieeltje (dat in het begin vooral doordrensde) door gebracht en wat gedronken. Blij met de opklaringen stapte we op de fiets en gingen in Rheinberg op zoek naar het hotel. Het eerste hotel dat we zagen zag er gesloten uit. Uiteindelijk na het hele dorp rond gefietst te hebben, kwamen we bij dit hotel terug en hebben een kamer geboekt. Bij de plaatselijke pizzeria met een stel Engelsen, die tegelijkertijd met ons op zoek waren naar een hotel, gegeten. De km's hakken er wel in. Om 21.00 te bedde, waarbij ik slaapdronken in de verte nog saluutschoten en vuurwerk hoorde in het kader van de schuttersfeesten.

Zondag 3 augustus 105 km
Na een stevig ontbijt vertrokken. Het blijft lastig om direct de goede kant op te fietsen. We maken zo wat overbodige fietskilometers vooral omdat  dit vaker gebeurt op een dag. Het is minder warm dan gister en omdat het zondag en vakantietijd is zijn wij niet de enige fietsers. Vooral in Düsseldorf was het enorm druk. We moesten vaak vol in de rem om voetgangers, skaters of andere fietsers te ontwijken.
Wat ook opviel waren de vele omgevallen bomen die op de bewuste maandag waarbij in Nederland ware wolkbreuken plaats vonden, waren getroffen.
Na ruim 100 km kwamen in een dorp aan waar volgens het boekje een camping zou zijn. Helaas was er nooit een camping geweest. Dan kunnen we twee dingen doen. Terugfietsen maar wij gaan alleen maar vooruit  of een hotel nemen. De planning van één keer per week een hotel hebben we nu al niet gehaald. Maar toch wel weer lekker omdat het 's avonds weer hard onweerde en regende. Heerlijk gegeten en Grieks gesproken in een Grieks restaurant.

Maandag 4 augustus 85 km
Met bewolkt weer opgestaan en vertrokken. Wat een gedoe weer om de juiste weg te vinden. In de voorsteden van Keulen is het lastig de juiste weg te vinden. Uiteindelijk via ondergrondse wegen, het leek wel een parkeergarage, stonden wij plotseling langs de Rijn. Eindelijk. In plaats van zelf koffie te zetten hebben we ons zelf getrakteerd op koffie op een terras. Hierna was het heerlijk fietsen langs de Rijn. Eigenlijk gaat het fietsen vanzelf. De billen hebben het soms wat moeilijk maar qua uithoudingsvermogen is er niets aan de hand. Een broodje langs de Rijn, een maltbiertje op een terras en de kilometers vliegen eraf. En dan ...... een donkere lucht. We boften dan het zo lang droog bleef. Op 5 km afstand van de camping barstte het los. Gelukkig konden we net op tijd een overdekt terras op vluchten. Na een uur scheen de zon en hebben we het laatste stukje afgelegd. Campings zijn niet dik gezaaid in Duitsland dus waren we zeer blij dat we een kleine, rustige camping hebben gevonden. Wifi blijft lastig maar in een plaatselijk Duitse Stubbe hadden ze zowaar wifi waardoor we wat langer en onder het genot van een extra drankje vertoefden.

1. Jaap Toet:
    Hallo Tineke en Herre,
    wat fijn dat jullie zo goed op weg zijn en hartstikke leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Ik blijf jullie volgen.
    Groet,
    Jaap
  2. Carolien de Jager:
    4 augustus 2014
    Wat een ramp om die steden uit te komen. Bestaat er niet zoiets als een fiets Tom Tom? Leuk om jullie zo ook te kunnen volgen.
  3. Ina bernard:
    4 augustus 2014
    Wat fijn tineke om ook een uitgebreid verslag te
    lezen. En heerlijk dat jullie ook gewoon een hotelletje nemen als het nodig is (. Of wanneer jullie daar zin in hebben. Gr
  4. Clara:
    4 augustus 2014
    Leuk om te lezen! Ik. Ik vind maps.me een geweldige uitvinding, gps op mijn iPhone en je kan echt overal de weg vinden. Eerst met WiFi de kaart van het land of provincie downloaden en het werkt erg goed. Scheelt kilometers om denk ik, die kan je dan weer op terras doorbrengen. Veel plezier verder!
  5. Els Bruls:
    Hallo lieve mensen,
    Heel leuk om jullie te volgen ,vooral omdat jullie nu dus door onze oude "heimat" fietsen! Heel veel fietsplezier, met duitse bratwurst en een lekker biertje!
  6. Lydia&Eric:
    6 augustus 2014
    Niet zo snel gaan! Dan lukt het ons nooit om een eindje met jullie mee op te fietsen :-) Veel plezier
  7. Tanja:
    11 augustus 2014
    Onder t motto, beter laat dan nooit, begonnen met t lezen van jullie fietsreisverslag! Heb er respect voor hoor. Te gek dat je met een tomtom nog regelmatig verdwaalt (hebben wij ook in de auto nog vaak genoeg;-) en dat je op boekjes met reistips dus ook niet kunt vertrouwen. Nu t volgende verslag, heb nog wat in te halen. Good luck!
  8. Els Bruls:
    11 augustus 2014
    Top wij doen het jullie niet na!