HUY 82 km

6 juli 2016 - Huy, België

Vanmorgen vroeg op station Utrecht omdat we nog uit moesten vogelen hoe op de traverse te komen. Mede weggebruikers gaven ons advies. 20 minuten voor incheck tijd waren wij er. Dus op naar de koffie. Omdat we maar weinig tijd hadden, hebben we één koffie besteld. Gelukkig maar want deze kop was zo groot dat we er samen nog geen halve van van op konden.
In de trein, vlak voor station Eindhoven, wilden we ook koffie nemen maar gelukkig waarschuwde de verkoper dat het treinstel waarin we zaten losgekoppeld werd in Eindhoven. Ik weer redelijk in de stress om de fietsen in een andere wagon te plaatsen.
Om 11.04 kwamen we aan in Maastricht. Voor het station één grote chaos omdat de weg voorzien werd van een nieuwe laag teer. Al slalommend fietsend bereikten we de juiste weg. Hadden we nog een vestje aan bij de start, in Maastricht in tegenstelling tot Utrecht geen zon, na een half uurtje toch maar uit gedaan. Het is heerlijk fietsweer, de wind iets te straf naar onze zin. We fietsen vooral langs de Maas. We hadden geen zin om al direct strak op de pedalen te gaan staan in de Ardennen. Net als de Rijn is de Maas een verkeersader met veel bedrijvigheid er langs. In Luik was de route opgebroken door een groot festival. Het fietspad werd gemakshalve door een grasveld geleid. Wel leuk om al die kamperende jongeren over een afstand van een kilometer te zien. Luik viel ons alles mee. Bewegwijzering is prima in orde.
In HUY bleek de camping twee jaar geleden gesloten te zijn. Plan B een hotelletje nemen kostte nogal wat moeite. Misschien ken je het gevoel, je stapt de receptie binnen en direct weet je, dit wordt niets. Erger dan vergane glorie, donkere en vieze vloerbedekking, een bedompte lucht gecombineerd met sigarettenrook en een receptioniste, lees oude sjacherijn die hetzelfde uitstraalde als het hotel. Moe toch van de reis besloten we op de markt een pilsje te drinken en plan C uit te werken. Uiteindelijk kwamen we terecht in een chambre d'hotes, les Augustines, die we iedereen aan kunnen bevelen. Gegeten bij een Grieks restaurant als grapje! Ons Grieks is beter dan ons Frans!pilsje te drinken en plan C uit te werken. Uiteindelijk kwamen we terecht in een chambre d'hotes, les Augustines, die we iedereen aan kunnen bevelen. Gegeten bij een Grieks restaurant als grapje! Ons Grieks is beter dan ons Frans!