Naar Opuwo en richting Palmwag

14 maart 2017 - Twyfelfontein, Namibië

12 maart
We blijven een dagje langer op de camping. Na het ontbijt en de was met op de achtergrond luide kerkmuziek,  gaan Marco, Herre en ik naar het dorp. Marthe blijft als een diva achter bij het zwembad. Zij kan er niet goed tegen dat locals iets aanbieden om te verkopen en daarin nogal vasthoudend zijn. Ik ben vergeten knoflook te kopen en dus gaan we op pad naar de Spar, dit is dé westers georiënteerde supermarkt. Onderweg kwamen we veel mensen, vooral vrouwen, in prachtige gewaden tegen. De Himbavrouwen die met rode klei hun haren bewerken en hun lichaam insmeren. Hun borsten niet bedekt. Met verbazing heb ik gekeken hoe hun haren ingevlochten zijn. Aan het uiteinde van de vlechten zaten een soort poedelstaarten. Je leest in allerlei reisgidsen dat je een bezoek kunt brengen aan een Himbadorp maar je komt ze overal tegen. Ook in de supermarkt. Opvallend is dat de Himbavrouw voor mij bij de kassa totaal geen contact had met de cassière. Ikweet niet of de Himbavrouwen als paria worden gezien.
Overl langs de weg proberen deze vrouwen te bedelen. Een bezoek aan een 'authentiek' Hinbadorp is niet weggelegd voor ons.
Een andere groep, het best te vergelijken met Surinaamse vrouwen met prachtige hoofddeksels lopen bevallig rond. We hebben bij twee lokale vrouwen twee armbanden gekocht. Ik heb niet afgedongen voor de prijs van 1€40 per stuk. Wel voor die prijs ook de beide kleurrijke dames op de foto gezet. Na de spar, dus met knoflook, gingen we terug naar de camping. Heerlijk geluncht en 's avonds uit eten geweest in het restaurant. Marco trakteerde, het was heerlijk.

13 maart
We waren gewaarschuwd voor de C43 van Opuwo naar Palmwag. Door medekampeerders en door de benzinepomphouder maar toch durfden we het aan. De eerste 60 km gingen prima maar toen kwam het aan op de stuurmanskunst van Tineke. In de fourwheeldrive stand manoeuvreerde zij door de nog vochtige wadi's. Met een oerkracht heeft de neerslag hier huis gehouden. Electriciteispalen waren door het natuurgeweld omgevallen. Met zijn vieren keken we welke track we het beste konden nemen, het deed ons goed om meerdere auto's te zien rijden. Als zij het kunnen dan wij ook. We kwamen terecht in een prachtig landschap. Mooie vergezichten dwongen ons regelmatig uit te stappen om een foto te nemen.