Van Vonitsa naar Parga 85 km

9 juni 2018 - Párga, Griekenland

Zaterdag 10 juni
Na een half uur fietsen kunnen we niet verder. Het is 9.30 en staan voor een tolpoortje. Later blijkt dat er tol geheven wordt voor een lange tunnel. We mogen de tunnel niet fietsend in en moeten wachten. Waarop weten we dan nog niet. Na 20 minuten komt er een security auto van wegenonderhoud aan rijden, de fietsen worden ingeladen en een paar km verderop staan we aan de andere kant van de tunnel. Met een advies voor de juiste rijrichting gaan we op pad. We zitten weer op de E 55 en Herre heeft het zwaar, heel zwaar. Zijn motor geeft nauwelijks ondersteuning en vooral als we de E 55 links laten liggen en we een B weggetje nemen is het voor hem niet te doen. De steile klimmetjes en de Booststand moeten hem helpen boven te komen. Op mijn manier ben ik solidair om met mijn laagste ondersteuning en zwaarste verzet achter hem aan te fietsen. Ik laat Herre het tempo bepalen. Onderweg in een taverne onze batterijen opgeladen en we besluiten de resterende afstand afstand via de E 55 te rijden naar Parga. De afslag naar Parga op zo'n tien km afstand van het plaatsje zou rustiger moeten worden maar het verkeer neemt alleen maar toe. We zouden gewaarschuwd moeten zijn. Veel verkeer, schattig plaatsje wordt massatoerisme. Wat een chaos, en dan is het weliswaar weekend maar nog geen hoogseizoen. Als we dan ook nog een kamer hebben met de afzuiger van de belendende taverne naast ons balkon en een stel luidruchtige Albanezen aan de overkant is onze enige conclusie: wegwezen hier.

1. Sonia:
    10 juni 2018
    Wat goed dat jullie met de auto door de tunnel gebracht zijn. Was er niet ook een veerbootje? Of is dat héél lang geleden? Preveza is nog steeds heel authentiek.
  2. Marijn:
    Geen idee Sonia. We hebben Preveza ook niet aangedaan
  3. Hetty:
    10 juni 2018
    Klinkt wat minder gezellig..afgezien van de tunnelhulp. Sterkte met de laatste etappe in Griekenland!