10 en 11 augustus

11 augustus 2014 - Boofzheim, Frankrijk

Zondag 10 augustus 74 km
Soms zijn we beiden wat geïrriteerd. Herre gaat dan wat sneller rijden en ik wat langzamer en zo kan het gebeuren dat we elkaar kwijt raakten. Geen mobiel bij me want die lag aan de oplader in Herre's tas en Herre in geen velden of wegen te bekennen. Uiteindelijk ben ik maar op het dorpsplein/kruising staan wachten in de hoop dat Herre toch echt met mij de tocht wilde volbrengen. En gelukkig daar kwam hij. Ik 'doe dit nooit meer' en Herre 'als je wat harder rijdt was dit niet gebeurt'. En zo fietsten wij door. Door de enorme regenval van afgelopen nacht was het gevaarlijk om langs de oever van de Rijn te fietsen. Wij vonden dit vooral spannend. Een mooi landschap met tientallen ooievaars, ondergelopen akkers, prachtige bermbloemen en sompige wedlands, vergelijkbaar met een mangrovebos waarin wij in onze visioenen krokodillen zagen zwemmen.
Ineens zaten we in Frankrijk en we hadden ons dit niet gerealiseerd. Grappig dat binnen 1 km afstand de restaurantprijzen ook echt Frans zijn. Ook opvallend is dat in de Franse dorpen nog kleine winkeltjes zijn in tegenstelling. Tot Duitsland. De charcuterie en de boulangerie zijn in ieder Frans dorp aanwezig.
Toch hebben we, ondanks de hogere prijzen, bij au bord de Rhin beiden een salade gegeten en daar was gewoon wifi aanwezig. Op de fiets zagen we weer een dreigende lucht opkomen en besloten we niet te ver meer te fietsen vooral omdat de tent, de handdoeken, de stoeltjes nat waren ingepakt. Uiteindelijk op een rustige camping in Roeschwoog aangekomen waarbij ik eerst in fietskleren een duik in de zwemvijver heb genomen. Heerlijk koel, helder water. Zelfs Herre is het water ingegaan.

Maandag 11 augustus
Her is even wennen om aan de andere kant van de Rijn te fietsen. Vanmorgen natuurlijk wel bij de charcuterie paté en bij de boulangerie een baguette en twee croissants au beurre gekocht. Na 10 km fietsen kwamen we bij de Rijn en de pont die ons overzette bleek gratis te zijn. Langs de Rijn fietsen bleek geen pretje. Weliswaar reden we op een dijkje maar door de vele regenval zakte je met de fiets erin weg waardoor je veel energie in het fietsen moest stoppen. Daarna maar snel het verharde pad opgezocht. Bleek een mooi pad te zijn langs veel appelbomen. Ik moest het een keer proberen, ben afgestapt en heb twee mooie appels van de grond geraapt. Bij een lieflijk plekje koffie gezet, de croissantjes opgepeuzeld en de appeltjes geschild. Heerlijk waren ze. Dat gaan we vast vaker doen. In een volgend dorpje onder het geklepper van ooievaars de baguette met paté gegeten en daar hebben we besloten een deel van het pad langs het kanaal van de Rhône tot de Rijn te nemen. Heerlijk fietsen was dit. Dan halen we weer de ruim 20 km per uur. Maar stilstaan in dit gebied is niet aan te bevelen. De muggen ruiken je al van verre en zitten direct de aanval in zodra je stil staat. Doorfietsen dan maar. Rond een uur of 15.00 hadden we enorme trek in een alcoholvrij biertje. Even van de route af en het dorpsplein met de cafeetjes opzoeken. Het eerste dorp had geen café en het tweede dorp had er zelfs twee, helaas één gesloten op maandag en de ander ook omdat zij bezig waren om de tafels gereed te maken voor het avondeten. Balend toen maar in de supermaché een liter sinaasappelsap gekocht en daarbuiten opgedronken. Na 85 km vonden we het welletjes en hebben een camping gevonden die waarschijnlijk afgelopen nacht blank had gestaan. De grond was zeer drassig en overal hing kleding te drogen.

1. Tanja:
    12 augustus 2014
    Allemensen, jullie krijgen t niet cadeau. Maar geweldig hoe jullie je erdoorheen fietsen!!!