7, 8 en 9 augustus

9 augustus 2014 - Wörth am Rhein, Duitsland

Donderdag 7 augustus 75 km
Het heeft geregend de afgelopen nacht. Op de dag van vertrek na hebben we iedere dag regen gehad. Soms schuilend maar vaker 's avonds als de tent stond. Vaak grauw weer tijdens het opstaan maar zodra de vochtige tent ingepakt was en we op de fiets zaten, kwam de zon snel door. Zo ook vandaag. Tegen beter weten in  wilde we een kortere route naar het officiële pad. We hoefden alleen de spoorbrug maar over. Terwijl Herre baalde vroeg ik de weg aan een hardloopster. We waren op de goede weg en binnen vijf minuten zaten wij op de brug waar allemaal slootjes hingen waarop namen van pasgetrouwde stelletjes stonden. Daarna gestaag doorgefietst alhoewel de vermoeidheid wel toe sloeg, vooral bij mij. Dit gevoel werd nog sterker nadat we een enorm hobbelig pad van 6 km moesten doorkruisen. Het kwam toen niet meer goed met de billen. Nog wel koffie gedronken bij MacDonalds voor de broodnodige wifi. Onderweg heeft een oude baas zijn longen uit zijn lijf gefietst om ons in te halen. Hij zat duidelijk om een praatje verlegen. Hij ging pruimen die uit de boom waren gevallen, eten. Even nadat de man was afgeslagen gingen Herre en ik wat rusten op een bankje en na tien minuten kwam het baasje aanrijden om te vertellen dat hij buikpijn had van de niet rijpe pruimen eten. In Worms aangekomen rond een uur of 16.30 zouden we nog minimaal 20 km moeten fietsen naar Ludwigshafen. Voor het eerst deze fietstocht werd ik chagrijnig.  Ik wilde niet verder meer! Eindelijk Herre overgehaald om in Worms te blijven bleek er geen camping te zijn. Ook dat nog. Gelukkig zagen we wel een aantal caravans langs de rivier staan die bij de plaatselijke watersportvereniging hoorde en waar we wel konden overnachten. Voor 4 euro pp incl douche munt.  We hebben wel gezellig en lekker bij de plaatselijke Griek gegeten, bij Nikou. Heerlijk geslapen, alleen wat vroeg wakker omdat boten gelost werden met enorme kranen.we hopen dat de kraanmachinisten niet werken op zaterdag.

Vrijdag 8 oktober
Lekker aan geluierd. De hele stad doorkruist op zoek naar een wasserette. Helaas, handwasje dus. Alleen het hoogst noodzakelijke. Na het eerste deel van het boekje dat we uitgefietst hebben op de post te hebben gedaan, zijn we bij Coffee Brothers aan de ijskoffie en lekkere sapjes gegaan want voor Wifi doe je alles. Verder op de camping geluncht en gerelaxed. De kraanmachinisten werken tot 16.00 uur dus heerlijk rustig. Op de boorden na zijn de overhemden droog. Jawel het regent.
Maar we zitten in een schattig prieeltje. Glaasje wijn ligt te koelen in een zijarm van de Rijn.

Zaterdag 9 augustus 88 km
Inderdaad hebben de kraanmachinisten vrij op zaterdag. Dus rustig wakker geworden rond een uur of 7.00. Op ons gemak ontbeten en alles opgeruimd en rond een uur of 9.00 op de fiets. Wat een straffe wind tegen. We hebben veel kilometers in NL gemaakt vooral met meewind en dat breekt nu op. Uiteindelijk hebben we vandaag 88 km gefietst, een topprestatie. Onderweg kwamen we de Zwitserse meiden tegen die vannacht op dezelfde camping stonden. Leuke meiden waarvan er één iets met paarden en gehandicapte kinderen deed. De andere meid was psychologe. Dikke lol met die meiden. De Lidl's kom je overal tegen. Een jonge Nederlander die naar Rome fietste zei ons dat hij moeite had om ons in te halen. Dat is toch leuk om te horen als je zo oud bent.
In Philippsburg wilde we kamperen en op een terras wat drinken. Ik reed met mijn fiets richting terras en werd direct op mijn vingers getikt. Dan geen heerlijk biertje en blijven fietsen door kale dorpjes met veel voordeuren en geen enkel teken van leven terwijl het zaterdag is. Toch de ultieme dag om de tuin op orde te houden. Maar het ergste was dat er rond de kerk geen café te bekennen was, laat staan een terras. Nu staan we op een leuke plek, volkscamping, dichtbij Germersheim. Tentje opzetten aan een hoefijzermeer, een afgebroken meander van de Rijn. Het belooft alle goeds voor de muggen.