12 augustus

13 augustus 2014 - Neuenburg am Rhein, Duitsland

Dinsdag 12 augustus 76 km
Maakten we ons zorgen om in Frankrijk en Italië te fietsen, we weten dat het ook in DL gevaarlijk kan zijn. Gisteren kwamen we erachter dat een fietspad missen dat langs een oprit naar de snelweg lag behoorlijk spannend kon zijn. Stom maar eenmaal op die weg rijdend konden we er door de vangrails niet van af, maar Duitsers zijn aardig en gingen ons uit de weg. Maar wat er vandaag gebeurde!!! Laat ik bij het begin beginnen, we namen vanmorgen vroeg in tegenstelling tot ons plan de veerpont naar Duitsland. Er stond een enorme file met auto's te wachten op de pont. Herre en ik enorm verbaasd, waar al die auto's naar toe zouden gaan. Een aantal kilometers verder, aan de overkant dus, wisten we het. Het attractiepark 'Europapark'. Wij kwamen vanuit de velden aanfietsen en hoorde het geschreeuw van mensen in de achtbaan. Hierna veel fileverkeer richting park. Wij blij dat we op een gegeven moment af konden slaan en de filerijders uit het zicht hadden totdat er op de rustige boerenwegen, automobilisten, blij dat ze de file konden ontwijken een snellere route naar het park hadden gevonden, ons op hun weg kruiste. Levensgevaarlijk, maar we hebben het overleefd. Een paar kilometer verder moesten we via wat dorpjes rijden om naar onze officiële route te komen. Kilometerslange file van auto's kwam ons tegemoet. Ik ben benieuwd of al die auto's het park hebben kunnen bereiken voor sluitingstijd.
Iets anders opvallends wanneer je langs de Rijn fietst zijn de vele meren die anders van kleur zijn, een beetje aqua. Dit zijn vooral winningsgebieden van onder andere grind wat er voor zorgt dat door kalk het water een blauwige kleur krijgt.
Wij hebben vandaag behoorlijk geklommen. De Rijn was niet meer bevaarbaar voor schepen. Het Elzas kanaal parallel aan de Rijn zorgt voor de infrastructuur.
Vandaag tijdens het lunchen een ijsvogeltje gezien. Daarna een vrij lange saaie weg langs de Rijn maar wel goed te fietsen.
We merken dat we kunnen fietsen vanaf een uur of 9.00 tot 16.30 dan zijn we wel aan onze tax. Vandaag in Neuenburg aangekomen. De plaats waar we de Rijn gaan verlaten en we de aansluiting proberen te vinden naar onze nieuwe route die start bij Saint Vit. In het dorp aangekomen een heerlijk pils gedronken en zowaar voor het eerst deze vakantie vrije wifi. De camping, o laat ik daar niets over zeggen, ligt in een industriegebied met op de achtergrond een enorme ruis van snelwegen maar we vermaken ons prima