18 en 19 augustus

19 augustus 2014 - Saint-Maurice-de-Gourdans, Frankrijk

Maandag 18 augustus 75 km
Op de camping gisteravond vooral gesproken over de zware etappe die we vandaag moesten fietsen. Bij het KNMI zouden ze over code rood spreken. Onder het genot van een heerlijk menu regional in een typisch Frans restaurant hebben we de knoop door gehakt. Een alternatieve route is er niet, dus we gaan ervoor. Na wat wilde dromen over etappes die niet goed afliepen, zijn we toch uitgerust opgestaan. Na wat brood en fruit gekocht te hebben op de markt, gingen wij om 9.15 op pad met direct de zwaarste klim van die dag. Een paar kilometer omhoog met stijgingspercentage 6. Als we onderweg even een foto wilde maken, lees even uit moesten blazen, moest Herre mij een duwtje geven, anders kon ik geen snelheid maken om weg te komen. Toch vonden wij beiden dat de klim meegevallen was. We genoten van het uitzicht, de rust, de prachtige bloemen onderweg. Ik voelde me gelukkig. De Jura, nog niet eerder hebben wij het hier droog gehad, is een dun bevolkt gebied waardoor er ook weinig voorzieningen waren in de vorm van cafétjes, en winkeltjes. Gelukkig hadden we voor overdag genoeg bij ons. Na een tocht van 75 km waarbij de laatste kilometers razendsnel bergafwaarts gingen, kwamen we aan bij de plaatselijke camping municipal, zo'n traditionele waar veel Fransen petang ( jeu de boule) aan het spelen waren in Condes. Het enige minpuntje was dat we geen avondeten hebben kunnen kopen. Maar van alle restjes worst, fruit, kaas en brood hebben we toch onze maag kunnen stillen. Een flesje rosé, lees huppelwater dat de campingeigenaar verkocht, volgens zijn zeggen van zijn wijngaard in de Provence, maakte de maaltijd met uitzicht op de stuwmeer compleet. Om 20.00 ging ik te bedde. Ik voelde me voldaan maar uitgeput.

Dinsdag 19 augustus 85 km
Vanmorgen vroeg opgestaan om van de stilte op het meer te genieten. Om 9.15 vertrokken. Het was een dag met kleine pittige klimmetjes en supersnelle afdalingen. Het blijft lastig om winkels te vinden. Na 14 km was er een dorp waar we toe hebben kunnen slaan. We hebben de hele dag problemen gehad met het opslaan van de foto's in het fototoestel. Uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat de limiet van opslaan bereikt was door een aantal filmpjes. Vandaag dus weinig foto's. We hebben vandaag een aantal barrages, stuwdammen gezien. Een stuk of vijf zijn er aangelegd in de Ain. We hebben dus vooral stroomafwaarts gefietst. Naarmate we dichter bij de Rhône kwamen werd het landschap eentoniger. Veel velden met zonnebloemen. In een mooi plaatsje, hebben we ons laten verleiden tot het eten van een dagmenu van 13 euro. Een mousse van bietjes met geitenkaas als voorgerecht, een kalfsvlees met rijst en een gigantisch toetje. Dan weer fietsen is toch wel pittig. Aan het eind van de middag zijn we van de route afgegaan om een camping te zoeken. Deze keer hebben we geluk. Na 6 km fietsen zitten we op een zeer rustige camping met Wifi, een gezellig barretje en uiteindelijk blijkt dat we snel de oorspronkelijke route weer op kunnen pikken.

1. Jan:
    19 augustus 2014
    Dat is inderdaad genieten. Zo'n landschap kan ik me goed voorstellen. en heerlijk van het landschap en prestatie genieten.
    Op onze manier hebben we ook vandaag gefietst. Oud klooster pakweg jaren 700. Natuurlijk een paar keer vernietigd en nu mooi gerestaureerd
    Met Tica in het bakje voor.
    Misschien tot donderdag!
  2. Niki Verkaik:
    19 augustus 2014
    Terwijl wij lui onder de olijfbom in ons tuin ontbijten lezen wij bijna elke dag jullie verslagjes, vooral op FB. Het moet heel mooi zijn, maar lijkt me ook een beetje zwaar....wij bewonderen jullie
    Xxx
  3. Els Bruls:
    20 augustus 2014
    Jullie gaan waanzinnig, het is erg leuk om jullie reisverslag te lezen! Maar ik voel me nu wel erg lui, zo op de stoel, in het zonnetje met een wijntje in mijn hand!
  4. Frits Janssen:
    20 augustus 2014