Dinsdag 16 en woensdag 17 september

18 september 2014 - Kalamáta, Griekenland

Dinsdag 16 september Palouki 65 km
We weten dat we in Griekenland zijn. Tot nu toe twee kamers gehad en bij allebei had de douche geen ophangsysteem.
De prijs van de kamers is rond de 25 euro en hebben dan ook een koelkastje!
Vandaag valt ons op dat in de iets grotere steden veel zigeuners rond lopen. De zigeunerkinderen die wij hebben gezien, en dat waren er nogal wat, bedelen aanhoudend.
Als westerling denk je dan. Waarom gaan jullie niet naar school maar dat is natuurlijk simpel gedacht. Kinderen groeien op deze manier op en het is niet zo eenvoudig om de gewoonten/routines te doorbreken. Wel opvallend dat het vooral de meisjes zijn die bedelen. De zigeuner jongetjes die we zagen speelden.
Ik voel me er niet prettig bij. We hebben besloten om in ieder geval langs de kust te overnachten. Daar worden we niet lastig gevallen.
Het fietsen met vochtige hitte was behoorlijk zwaar vooral met vals plat. Ik was dan ook blij dat we de kust zagen en dat we een kamer vonden. Wel wat duurder deze keer maar in deze kamer was ook meer comfort en een douche die goed werkt.

Woensdag 17 september
Om 8.30 op de fiets. Sommige namen van Griekse plaatsen lijken erg op elkaar en zo kon het gebeuren dat we vandaag behoorlijk uit de richting waren gefietst. Wiens schuld dat was, laat ik buiten beschouwing.
Het was wel mooi fietsen. Om 13.00, verhit na 55 km fietsen, deden we een taverne aan voor ximo portokalia, verse sinaasappelsap. We zaten in een duingebied en ik liep even richting zee. Ineens zie ik Herre gebaren dat we een lift hebben.
Ik moest even aan het idee wennen, een lift .... waarom?
In een pick-up truck hebben we de bagage en de fietsen in de achterbak geladen en hebben we af en toe doodsangsten uitgestaan vanwege het rijgedrag van onze Griekse chauffeur. We zijn afgezet in Kalamata aan het strand en hebben hier eerst visjes gegeten. Hier waren veel mannen afkomstig uit Afrika ten zuiden van de Sahara bezig om hun waren, variërend van CD's tot horloges, aan de man te brengen. Wat een humor hebben die mannen, ook al maak je duidelijk dat je niet geïnteresseerd bent.
Rond een uur of vier zijn we Kalamata uit gefietst op zoek naar een kamer. Die hebben we voor dertig euro gevonden in hotel 'Panorama'.
Een prachtige kamer met uitzicht op de baai van Kalamata! Geen traditionele tavernes hier om te eten maar een hypermoderne tent, wat je in Nederland een kwaletaria zou noemen. Hier hebben we een heerlijk broodje giros gegeten.
Marthe, onze dochter, heeft vandaag haar paard opgehaald die ze een paar dagen geleden heeft gekocht. Super blij is ze! En wij natuurlijk apetrots

1. Niki Verkaik:
    18 september 2014
    ik volg jullie natuurlijk op de FB, maar af en toe de blog van Tineke! Misschien heb ik het vaker gezegd maar nogmaals ik bewonder jullie! Toen ik de verhalen van Sardinia etc las dacht ik..hetzelfde zou ook voor Cyprus zijn geweest.....geen verbazing!Veel plezier nog in Peloponisos en fijne reis naar Kreta!
  2. Jan:
    18 september 2014
    Het is toch een beetje of jullie nu in je tweede vaderland rijden?