Dinsdag 26 augustus

26 augustus 2014 - Bastia, Frankrijk

Dinsdag 26 augustus

Het laatste stukje van het Franse vaste land. Op weg naar Marseille. We wisten al dat het druk zou kunnen worden op de weg en helaas klopte onze verwachtingen. Alhoewel we steeds boekjes die we niet meer nodig hebben opsturen naar huis blijkt het gewicht dat we meenemen niet af te nemen. We zijn erachter gekomen dat we beiden veel muntgeld in onze portemonnee hebben. Wanneer we niet snel verstaan wat we moeten betalen, pakken we al snel een briefje uit de portemonnee. Het gevolg is dus kleingeld terug. En net zoals in Duitsland zijn ook de Fransen dol op eurocenten. Vandaag hebben we zoveel mogelijk gepast proberen te betalen.
De weg naar Marseille was dus druk en smerig. Toen we langs een raffinaderij hadden gereden en we onderweg even stopten haalden we een hand over ons gezicht en voelden we de smerigheid eraf komen. Het was vandaag broeierig weer. Het laatste stukje tot Marseille, bergafwaarts, was leuk om te doen. Helaas was het niet duidelijk aangegeven in welke haven de boot naar Corsica aangemeerd lag. Na een aantal keren keer twee kilometer kwamen we uiteindelijk verhit bij de juiste terminal aan. Nu nog wachten tot het ticket bureau open gaat.
We waren van plan allerlei lekkers in Marseille te kopen voor in de hut maar eenmaal op de juiste plek, krijg je ons er met geen stok vandaan.
Onderweg in Martigues, een schattige havenplaats hebben we nog koffie gedronken. Daar stond een stel prachtige beelden voorstellend een visservrouw die nette boette en een man die de zee over keek. Een Fransoos zat onverstoorbaar de krant te lezen op het bankje waarop ook de vissersvrouw zat. Volgens mij zit die man er iedere dag en maakt hij er een sport van om zoveel mogelijk gefotografeerd te worden.
Over fotograferen gesproken. Toen we bij de terminal wachtten totdat we zouden vertrekken, kwam een fotografe naar ons toe of ze ons mocht fotograferen voor het magazine van 'la Meridionale' de vervoersmaatschappij die ons naar Corsica brengt. Ik ben benieuwd of we onszelf ooit terugzien. Mijn fiets was zeer geliefd. Wel dertig foto's zijn er gemaakt.
Hebben we een dure hut genomen, is het eerste wat we willen doen een douche nemen. Jammer alleen dat de douchekop ontbreekt!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rob:
    27 augustus 2014
    Op naar Corsica! Goed gedaan TenH. Kijk wel uit voor santosdieven.