Donderdag 14 augustus

15 augustus 2014 - L'Isle-sur-le-Doubs, Frankrijk

Donderdag 14 augustus
Het is zover, de vetverbranding is begonnen. Na een heerlijke nacht in de caravan, zijn we vroeg opgestaan en om 8.30 gaan fietsen met een strakblauwe hemel. Maar waar zo snel die bewolking vandaan komt, Joost mag het weten.
In ieder geval stond het fietsen vandaag in het teken van regenjas aan, schuilen, regenjas uit en behoorlijk wat heuveltjes nemen. Over het algemeen waren we niet blij met een temperatuur van 14 graden maar met klimmen was het een verademing. We weten nu ook dat de Europese Unie geld gepompt heeft in de ontwikkeling van fietspaden hier in Frankrijk. Waren zo'n twintig jaar geleden, fietsers nog overgeleverd aan barbaren, nu zijn er prachtige routes gemaakt die zeer goed staan aangegeven en waarbij de fietspaden op cruciale momenten appeltjesgroem zijn geschilderd om de medeweggebruikers op de hoogte te stellen van fietsers, zoals wij. We krijgen zelfs af en toe voorrang waar wij geen recht op hebben.
Zo kon het ook gebeuren dat bij een zware klim een Frans dametje op leeftijd enthousiast begon te klappen naar me, alsof ik de tour de France had bedwongen . Werklieden langs de kant van de weg die enthousiast riepen: 'bon voyage au Marseille'. In een café tien kilometer voor de eindbestemming begon een Fransoos enthousiast tegen ons te praten en zowel Herre als ik konden hem prima volgen.
Een mooi geografisch momentje was het gebied tussen de Rijn en de Rhône waar kanalen lagen die opmerkelijk veel hoger lagen dan de rivier. Waarschijnlijk zijn deze kanalen aangelegd ten tijde van Napoleon maar dat moeten we nog even nazoeken. Na 85 km, een prestatie met al dat klimwerk kwamen we op de camping aan. Daar brandde in de kantine de kachel want sinds de eigenaresse het beheer heeft van de camping (tien jaar) is het nog niet zo koud geweest.
Morgen is het Maria Hemelvaart dus zijn alle winkels gesloten. Wat dat aangaat kunnen we hier prima een nachtje extra blijven. Geld uitgeven is er morgen niet bij.

1. Netty:
    15 augustus 2014
    Hoi Tineke,
    Wat leuk om een uitnodiging voor je reisblog te krijgen.
    Ik ga jullie helemaal volgen, want het lijkt me geweldig om zo'n fietstocht te maken.
    Liefs, ook voor Herre,

Netty
  2. Kars en Jet:
    16 augustus 2014
    Hoi Herre en Tineke,
    Leuk om iets van jullie te horen. Wij vragen ons af of jullie nu begonnen zijn met fietsen en de caravan hebben jullie die meegenomen uit Nederland?
    Heel veel plezier gewenst en groetjes, Kars en Jet.
  3. Kars en Jet:
    16 augustus 2014
    Wat stom van ons. Later zagen we pas jullie hele reisverhaal.
    Geweldig deze onderneming. Jammer dat er tot nu toe zoveel regen is gevallen.
    Succes gewenst. Groetjes Kars en Jet.
  4. André:
    17 augustus 2014
    ha die Herre en Tineke
    Allereerst: wat een prachtige website hebben jullie ervan gemaakt voor de fietstocht.
    En indrukwekkend om deze tocht te maken, in weer en wind, met echte heuvels en bergen.
    Heb afgelopen week samen met Abel een aantal dagen langs de Elbe gefietst (gemiddeld 100 km per dag) maar met tegenwind en veel warmte vond ik het toch echt wel erg zwaar worden. En tegenwind haat ik, trouwens!!
    Maar met Abel op stap en afsluitend ook nog Berlijn bezoeken, was wel heel leuk.
    Succes en hopelijk niet al teveel tegenwind (ook figuurlijk).
    groet
    André