Van Kissamos naar Gythio

30 mei 2018 - Gythion, Griekenland

Woensdag 30 mei
Om 7.30 op de pedalen richting haven. Er is bedrijvigheid, de boot gaat!
De tickets die we tegen ons gewoonte in gereserveerd hebben, moeten opgehaald worden in het havenkantoor. Voor ons staat een Japanse meid die een wereldreis aan het fietsen is. Met de tickets in de hand worden onze fietsen goed vastgezet in het ruim. Met drie fietsen en een auto of acht vertrekt de veerboot richting antikytira, een zo goed als verlaten eilandje. Hier verlaten zelfs twee auto's de boot. Herre en ik vragen ons af hoelang deze ferry in de vaart kan blijven. Het aantal personeelsleden is veel groter dan het aantal passagiers. De volgende haven is op Kytira en daar staan vier enorme vrachtwagens en een toeristenbus op de kade naast een dertigtal personenauto's en een stuk of 10 vrachtbusjes. Het is een behoorlijk gepuzzel om dit alles in het ruim te manoeuvreren. We vertrekken en blijven op het dek zitten uit de wind en de dieselrook van het schip. De 'nieuwe' passagiers zien we niet. Die blijven liever in de muffe lounge hangen. Om 16.00 naderen we Gythio en al snel zien we Hetty en Jan samen met hond Tica aan de wal staan.
Snel naar het ruim waar het meerendeel van de vrachtwagenchauffeurs en de buschauffeur met draaiende motor staan te wachten tot de vrachtklep open gaat. Daar staan wij tussen, als twee nietige mensjes in de uitlaatgassen en enorme hitte.
Het duurde even voordat wij de frisse lucht konden inademen en Jan en Hetty konden begroeten. Het werd een gezellige avond.