Zondag 21 september

21 september 2014 - Githio, Griekenland

Sparti ligt op 200 meter hoogte en omdat we naar Gythio fietsen dat op zeeniveau ligt, verwachtte we een relax ritje.
We vertrokken om 9.30 uitgezwaaid door een stuk of twintig Griekse vrouwen die druk met elkaar in de lobby stonden te wachten op hun bus. Omdat onze fietsen in het hotel stonden raakten we al snel aan de praat.
Ohhhhhh, helemaal op de fiets.....
We moeten langs de E 65 fietsen, niet te vergelijken met de E wegen in West Europa. Als we geluk hebben is naast de witte streep nog een strookje over waar we kunnen fietsen. Bij bruggen is nog net de witte streep zichtbaar en hopen wij dat we genoeg ruimte krijgen van de automobilisten. Over het algemeen ging dat goed. Ik heb maar twee keer het gevoel gehad dat ik van mijn sokken werd gereden.
De troep langs de wegen is echt verschrikkelijk, die Grieken flikkeren echt alles uit hun raampje. Hoeveel flesjes water we niet gezien hebben!
Het uitzicht was prachtig maar die voorbijzoevende auto's went nooit. We hebben nog aardig wat pittige klimmetjes gehad maar uiteindelijk konden we de laatste drie kilometers remmend het dorpje Gythio inrijden. Het was ondertussen 13.30 en dus tijd om op een terrasje visjes te eten. Bij het de eerste mooi gelegen taverne werden we bijna naar binnen gehengeld en dat was weer voor het eerst in Griekenland. Zowel Herre als ik kregen hier de kriebels van en liepen door. De man verdwaasd achter latend.
Heerlijk gegeten, een kamer gezocht met uitzicht op tavernes met het daarbij behorende geroezemoes.