Zondag 7 en maandag 8 september

8 september 2014 - Vulcano, Italië

Zondag 7 september
We staan weer als enige op een camping op Vulcano. Het verschil bij de wijnboer vlakbij Aleria op Corsica is dat we hier dicht bij een dorp zijn, dat we hier wifi hebben, dat we hier ook een tafel en stoelen tot onze beschikking hebben, dat we een overnachting inclusief ontbijt hebben voor 20 euro, dat we heel centraal op het eiland zitten maar dat het sanitair ernstig te wensen overlaat. Zoals Herre zegt het stinkt niet, maar daar is ook alles mee gezegd. Geen warme douche, gelukkig geen licht in wc en douche zodat je niet kunt zien wat je allemaal mist. Maar we genieten hier volop. Zelf eten koken zoals vanavond. Asperges, spinazie met mozzarella, verse ham en zalmfilet.
En dat allemaal klaar gemaakt op de camping. Daar kan geen restaurant tegenop. Vooral de rust hier is overweldigend. Al dagen hoor ik geen ruis mijn oren. Heerlijk!
Vandaag hebben we Vulcanello gefietst. Weinig indrukwekkend maar wel in het kleinste verzet omhoog!
Op het zwarte strand wat gedronken en later op een ander strand heerlijk gezwommen in een zwavelbron. Neus en mond wel dichthouden want het stinkt enorm. Omdat wij geen strandmensen zijn, hadden we het na drie kwartier wel gezien en zijn naar de camping gegaan om te douchen, ja koud, en even te rusten. Ja, dat is nodig in zuidelijke landen!
Tegen de avond nog in het dorp ingelopen via kleine weggetjes en er is veel vergane glorie zichtbaar zoals gesloten hotels met lege zwembaden en afgebladderde deuren en kozijnen.
Ook nog bij het vulkanisch info-centrum geweest. Daar kregen wij te horen dat op dit moment Stromboli actief is. Lava stroomt van de vulkaan en vooral in het donker blijkt dit een prachtig gezicht te zijn. Mmmm, zitten we op het verkeerde eiland?

Maandag 8 september
Vandaag zijn we de vulkaan gaan beklimmen. Vanuit de camping zien we de rook omhoog kringelen. Als de wind onze richting uitstaat, ruiken wij de zwaveldampen. Het hoogste punt van de vulkaan is 391 meter. Een behoorlijke klim en super steil. Maar het was zeer de moeite waard. We begonnen de klim om 9.30 en we waren om 12.00 weer beneden. Tegen die tijd gingen nog heel wat groepen omhoog. Niet verstandig omdat het steeds warmer wordt en je ook geen schaduw meer hebt tijdens de klim.
Teruggekomen lekker met fruit geluncht en de o zo noodzakelijk was gedaan. Kleding is goed te doen met de hand alhoewel een fiks wasmachineprogramma welkom zou zijn. Maar de slaapzakken zijn echt aan een biotex wasje toe.
Omdat we gehoord hebben dat Stromboli meer activiteit laat zien in de vorm van lavastromen, hebben we voor morgen een excursie gepland naar Stromboli en andere kleine vulkanische eilandjes waarbij het hoogtepunt de lava zal zijn die we vanaf zee de berg af zien stromen op Stromboli. Spannend

1. Jan:
    9 september 2014
    Tip: Op Ijsland is nu ook een vulkaan zeer actief. Plaatselijk vlieg- en zeker fietsverbod.